Saturday 21 March 2020

Jangan Utamakan Politik Peribadi

Jika dilihat gaya kerajaan ‘pintu belakang’ yang diketuai oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin merupakan ‘gaya pemerintahan Lee Kuan Yew atau Parti Tindakan Rakyat (PAP) di Singapura.

2.Sebaik sahaja Perdana Menteri Pertama Singapura Lee Kuan Yew meletakkan jawatan parti itu mengadakan satu jawatan ‘Senior Minister’ atau Menteri Kanan.

3.Sama seperti PAP Singapura, selaku Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin mengadakan beberapa Menteri Kanan kononnya untuk membantu tugasan beliau.

4.Jika kita lihat di Singapura kawasan yang di kuasai oleh pembangkang tidak mendapat layanan seperti parti yang memerintah PAP.

5.Kita lihat kerajaan ‘Pintu Belakang’ PN yang di ketuai oleh Tan Sri Muhyiddin. Apa yang di lakukan kepada Parlimen Muar, YB Syed Saddiq?

6.Jika kita melihat bagaimana mendiang Lee Kuan Yew menangani ‘puak puak dalam parti’ yang tidak menyokong beliau? Lee Kuan Yew akan pecat mereka. Lihat apa yang di lakukan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin terhadap Setiausaha Agong parti BERSATU? 

7.Kenapa sasarannya Setiausaha Agong BERSATU? Kenapa kepada YB Syed Saddiq? Kerana mereka berdua penyokong tegar dan setia kepada Tun Dr Mahathir Mohamad. 

8.Selaku Presiden parti BERSATU yang mempunyai kuasa mengikut perlembagaan parti, Setiausaha Agong di pecat tanpa berunding dengan Pengerusi Parti Bersatu Tun Dr Mahathir Mohamad sepertimana yang di tuntut oleh perlembagaan parti.

9.Berpegang kepada Perlembagaan parti BERSATU dan kuasa yang di peruntukkan keatas Pengerusi parti, Tun Dr Mahathir Mohamad telah menolak pemecatan Setiausaha Agong BERSATU.

10.Negara sedang menghadapi musibah yang amat dahsyat. Nampaknya Perdana Menteri & geng semburit tidak ‘begitu sirius’ menangani musibah dihadapi negara tetapi punyai masa pula untuk ‘memanaskan’ lagi politik negara.

11.Nampaknya Tan Sri Muhyiddin lebih gemar bermajn politik bagi memperkukuhkan kedudukannya daripada memikirkan masalah negara dan rakyat.

12.Apa yang dilakukan oleh Kerajaan Pintu Belakang hanya seperti ‘melepaskan batuk di anak tangga’ terhadap masalah yang dihadapi rakyat.

13.Pada umumnya kabinet PN tidak seharusnya menghabiskan masa dan tenaga untuk menangani masalah rakyat kerana Perdana Menteri dan kabinet PN tidak di pilih oleh rakyat maka di rasakan tidak perlu utamakan rakyat tetapi mengutamakan politik sendiri dan kepentingan diri dan keluarga. 

14.Kumpulan melancarkan “rampasan kuasa” (pintu belakang) tanpa sokongan rakyat maka itu yang terlibat dalam misi ini telah diberikan ‘bonus’ dengan jawatan Menteri & Timbalan Menterj dan sebagainya. 

15.Setakat ini rakyat dapat melihat para menteri PN tidak aktif terutama Menteri dari Parti Pak Lebai. 

16.Sepertimana Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan Menteri Dalam Negeri sibuk melobi MP dari PKR untuk ‘berpindah parti’ dalam usaha mendapat sokongan majoriti di parlimen.

17.Rakyat menjadi mangsa kerakusan ahli politik PN. 

No comments:

Post a Comment