Tuesday 28 November 2017

Anak Mewarisi Hobi Bapak



Syarikat Perkapalan Antarabangsa Malaysia Berhad (MISC) ditubuhkan oleh taikun besar Malaysia Robert Kuok.

2. Robert Kuok menubuhkan syarikat perkapalan antarabangsa itu atas semangat patroriotik. Menurut beliau semangat patriotimselah yang membuat beliau mahu menubuhkan syarikat itu selepas mendapat tahu syarikat perkapalan terbesar British, Blue Funnel Group akan menubuhkan syarikat perkapalan kebangsaan selepas kemerdekaan negara.

3. Robert Kuok menyatakan bahawa Tun Abdul Razak mendesak beliau untuk menjualnya.

4. Kemungkinan besar Mantan Perdana Menterim Tun Dr Mahathir mengetahui duduk perkara. Tetapi sepanjang ucapannya “menyerang dan mengritik” Najib Razak terutama yang menglibatkan penjualan asset negara kepada negara china, Tun Dr Mahathir tidak sepatah pun menyebut bapak Najib, iaini Tun Abdul Razak mendesak penjualan Syarikat Perkapalan Antarabangsa Malaysia Berhad (MISC).

5. Jelas Tun Mahathir mempunyai sikap yang tersangat terpuji tidak mahu memburukan orang yang sudah meninggalkan kita walaupun semasa hidupnya beliau telah melakukan perkara yang sangat mengecewakan.

6. PROTON (singkatan untuk PeRusahaan OTOmobil Nasional Sendiri Berhad) merupakan pengeluar kereta pertama Malaysia yang di tubuhkan pada 7 Mei 1983 dengan modal berbayar sebanyak 150juta ringgit. Penubuhannya merupakan gagasan Dr Mahathir Bin Mohamad, Perdana Menteri ketika itu untuk mencapai aspirasi negara perindustrian.

7. Proton pernah dimiliki oleh Khazanah Nasional, cabang pelaburan kerajaan Malaysia. Pada bulan Januari 2002 ia telah di ambil alih oleh DRB-HICOM, sebuah konglomerat Malaysia dalam transaksi berjumlah RM1.2biliion.

8. Pada 16 Februari 2016, Proton memperkenalkan logo korporat baru dan slogan baru’ “It’s in the Devil1” (Terjemahan : “Ia di dalam Pemanduan)”

9. Konsep Kereta Negara dikandung pada tahun 1979 oleh Tun Dr Mahathir Mohamad, Mantan Perdana Menteri dengan matlamat untuk meningkatkan industry Malaysia {2} Projek kereta Negara telah diluluskan oleh kabinet pada tahun 1982, yang membawa kepada penubuhan Proton pada 7 Mei 1083. Ia dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia melalui Khazanah Nasional di penciptaannya. Ia diketuai oleh pengasasnya Tun Dr Mahathir Mohamad.

10. Sejarah berulang bilamana anak kepada orang yang mendesak penjualan MISC kini menjual pula Proton ke negara China.

11. Dengan penjualan PROTON kenegara China, nama PROTON di tukar menjadi BAO TENG.

12. Ini jelas rupa-rupanya Najib Razak mewarsi sikap dan perangai bapaknya Tun Abdul Razak.

11. Bapaknya Tun Razak mendesak Syarikat Perkapalan Antarabangsa Malaysia Berhad (MISC) di jual manakala anaknya Najib menjual PeRusahaan OTOmobil Nasional Sendiri Berhad (PROTON).


No comments:

Post a Comment