Tuesday 31 March 2015

Akta Pota terdapat kelemahan dalam perlaksanaannya

Rang undang-undang POTA telah di bentang di persidangan Dewan Rakyat. Menurut Menteri Dalam Negeri, Jika diluluskan, POTA akan membolehkan pihak berkuasa menahan selama tidak lebih dua tahun sebelum melanjutkan tempoh tahanan jika perlu keatas individu atau kumpulan yang di syaki terlibat dengan sebarang aktiviti kegangasan tanpa boleh dicabar oleh mana mana mahkamah di negeri ini.

Tetapi implementasinya, arahan untuk menahan atau melanjutkan tempoh tahanan setelah didapat suspek terlibat, tidak diletakkan dibawah polis atau Menteri Dalam Negeri. Sebaliknya diuruskan lembaga bebas yang terdiri daripada pakar undang-undang yang akan dilantik Yang Di-Pertuan Agong.

Akta POTA tidak begitu jelas dalam penguatkuasanya walau ada elemen seperti ISA iaini penahanan tanpa perbicaraan.

Dalam akta ISA sesiapa pun boleh di tahan oleh polis selama 60 hari berturut-turut tanpa perbicaraan untuk tindak tanduk yang dijangka mengancam keselamatan Negara atau mana mana bahagian daripadanya. Selepas 60 hari, seseorang tahanan itu boleh ditahan lagi selama tempoh dua tahun oleh Menteri Dalam Negeri, dan sekaligus membolehkan penahanan terus tanpa perbicaraan.

Tidak ada penerangan menyatakan bahawa Akta POTA juga dapat digunakan terhadap “keganasan puith”( white terror ). “Keganasan putih” ini sangat perlu bagi kerajaan untuk mengawal kehidupan umum dan masyarakat umum.

Kelihatannya Akta POTA serupa dengan ISA tetapi tidak sama. Ini kerana penguatkuasaannya masih kelihatan lemah dan tidak mungkin keberkesanannya seperti  ISA. Apa yang di kuatiri nanti lembaga bebas yang di maksudkan dalam Akta POTA keadaannya sama seperti SKMM.  


Sebagai contoh, kita lihat bagaimana SKMM di kritik keras kerana lambat bertindak disebabkan kegagalan badan itu bertindak pantas keatas portal propembangkang, The Malaysian Insider (TMI).,

No comments:

Post a Comment