Wednesday 13 September 2017

Lim Guan Eng Tersilap Mengenai Perlantikan Halimah Yakob

1. Belum ada Presiden Singapura dikalangan masyarakat Melayu negara itu sejak 1970.

2. Dalam satu kenyataan kepada Free Malaysia Today, Setiausaha Agong DAP, Lim Guan Eng telah memuji pelantikan Halimah Yacob dari PAP sebagai Presiden Kelapan Singapura. Beliau memuji pencapaiannya sebagai pencapaian penting bagi wanita serta orang Islam Melayu Singapura.

3. Pada 6 Feb 2017 Parlimen Singapura meluluskan pindaan pindaan yang disarankan bagi Akta Pilihan raya Presiden  berdasarkan pada pindaan pindaan kepada Perlembagaan yang di luluskan pada tahun lalu.

4. Ramai yang mempersoalkan mengapa baru sekarang “terpikir” untuk dilantik seorang Presiden Melayu di negara itu?  

5. Apa yang membuat PAP berbuat begitu? Apakah PAP tersangat memerlukan undi masyarakat Melayu untuk memenangi pada pilihan raya?  Sedangkan jumlah penduduk Melayu hanya 30% dan setiap kawasan undi hanya dihadkan kepada 13% sahaja. Tanpa sokongan melayu pada pilihran raya, PAP tetap akan berjaya kerana kaum cina merupakan bangsa terbesar di Singapura.

6. Di Singapura kawasan undi ( di Malaysia sbg DUN atau parlimen) dimana  tidak ada majoritinya terdiri dari masyarakat Melayu. Kesemuanya majority bangsa Cina.

7. Selama ini Singapura dianggap oleh dunia sebagai “Israel of South East Asia” Ini kerana askar Singapura di latih oleh Israel dan kedudukan Singapura sama seperti negara Israel.

8. Negara Israel di kelilingi oleh negara negara Arab sedangkan Singapura di kelilingi oleh negara negara Melayu/Islam Nusantara.

9.Pada August 2016, Polis Indonesia telah menangkap semua suspect yang mana mencuba untuk melancarkan roket dari pulau Batam Indonesia ke Marina Bay Singapura.

10. Singapura di label dan dianggap oleh masyarakat antarabangsa sebagai negara Israel of South East Asia. Selagi nama ini terlekat di hati sanubari dan minda dunia sebagai negara Israel terutama dikalangan negara negara Islam maka nama Singapura tidak begitu baik  dan akan di anggap sebagai negara Israel kedua dunia.

11.Justru, satu cara untuk mengindarkan labelling seperti itu maka diperlukan seorang Presiden atau Perdana Menteri dari kalangan masyarakat Melayu.

12. Dalam konteks Singapura adalah amat sukar membenarkan seorang berbangsa Melayu menjadi Perdana Menteri. Ini kerana kuasa Perdana Menteri lebih hebat dari kuasa seorang Presiden Negara.

13 Mengenai Halimah Yakob, Ketua Menteri/Setiausaha Agong DAP, Lim Guan Eng menyatakan, Halimah also wears a tudung without any restrictions”.

14.Tetapi Lim Guan Eng harus mengetahui bahawa “wearing tudung without restrictions hanya bagi anggota wanita PAP. Bagi mereka memang tidak ada batasan memakai tudung tetapi tidak kepada masyarakat Melayu/Islam pada keseluruhannya.

15.Misalnya, jururawat wanita, Polis wanita, pegawai keselataman wanita dan sebagainya menghadapi masalah memadai tudung masih bertugas.Mereka di benarkan memakai tudung dari rumah ke tempat bekerja tetapi apabila mula berkerja harus menanggalkan tudung mereka.


16. Pada hakiktanya pelantikkan Halimah Yakob bukan kerana kecemerlangan bangsa Melayu tetapi berkiblatkan dasar dan perjuangan PAP itu sendiri. 

No comments:

Post a Comment