Sunday 10 September 2017

Isu Presiden Dipilih : Melayu Singapura Ikut Rentak Bukan Melayu


 
Singapura sedang giat membuat persiapan bagi memilih Presiden Singapura yang kelapan pada 23 September 2017

 2.Baru kini Menteri Ehwal Dalam Negeri Merangkap Menteri Undang-undang Singapura menyedari bahawa untuk memastikan perwakilan pelbagai kaum adalah penting peranan Presiden sebagai simbol penyatuan bagi negara. Ini adalah kali pertama sejak lima penggal lalu seorang melayu akan menjadi Presiden. (Laporan Berita Harian, 9 September 2017, Pelihara Peranan Presiden sebagai simbol penyatuan : Shanmugam”).
 
3.Adalah benar, apa yang di katakan oleh Encik Shanmugam, bahawa sesetengah warga Singapura tidak bersetuju dengan langkah pemenrintah mengadakan Pilihan Raya Presiden yang di peruntukkan bagi sesebuah kaum.

 4.Ini berpunca dari seorang bekas calon presiden bukan Melayu yang tewas pada pilihan raya presiden yang lalu. Beliau telah mencabar keputusan pemerintah di Mahkamah berhubung pada undang undang yang baru memperuntukkan pilihran raya itu bagi masyarakat Melayu. Bertitik tolak dari itu, masyarakat Melayu yang lemah fikirannya telah turut serta melahirkan bantahan dan tidak bersetuju bagi kaumnya sendiri menjadi Presiden.

 5.Kebanyakan melayu yang tidak setuju adalah terdiri dari ahli politik pembangkang dan penyokong mereka. Mereka harus menari pukulan irama yang di laungkan oleh bukan Melayu.

6. Mungkin mereka lupa walaupun apa bangsa menjadi Presiden, tetap Presiden yang berkenaan tidak boleh mengatasi keputusan parti yang memerintah, PAP.  In short, “Presiden Boneka”.   

7. Pada masa lalu, ada calon dari bangsa cina, india, baba, serani tetapi tidak pula berlaku seperti sekarang ini apabila melibatkan calon dari bangsa Melayu? Kenapa? Perkauman?

 8. Jika di lihat pada sosial media, orang bukan Melayu mengritik keras calon Melayu seakan akan melayu tidak layak menjadi Presiden? Membaca komen mereka boleh di katakan mereka membawa isu perkauman. Mereka tidak pula mempertikaikan kian lama seorang berbangsa cina sahaja menjadi Perdana Menteri Singapura? Seorang India menjadi Timbalan Perdana Menteri. Orang Melayu???
 
9. Masyarakat Melayu pula kelihatan bahawa mereka terpaksa mengikut tarian orang bukan melayu walaupun “lagu” yang dendangkan itu berunsur perkauman serta merendahkan kebolehan bangsa sendiri.

 

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment