Friday 2 September 2016

Mengapa Cina tahu mengenang budi berbanding dengan Melayu?



Datuk Lee Chong Wei telah menemui Yang Amat Berbahagia Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali dengan tujuan berkongsi rasa kegembiraannya memenangi pingkat perak dalam acara badminton di Olimpik Rio. Semasa pertemuan tersebut Datuk Lee Chong Wei telah menunjukan Tun Siti Hasmah pingat perak yang di menanginya.

Sewaktu Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri, isterinya, Tun Dr Siti Hasmah dilantik menjadi Penaung Persatuan Badminton Malaysia. Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun dan selama itu pula Tun Dr Siti Hasmah menjadi Penaung Persatuan Badminton Malaysia. Satu jangka masa yang begitu lama dan sudah semestinya Tun Siti Hasmah telah banyak berjasa kepada sukan badminton di negara ini.

Jelas walaupun seorang cina, Datuk Lee Chong Wei mempunyai sikap yang mulia dimana tidak ada kepada pemimpin Melayu dalam UMNO dan Barisan Nasional.

Sikap apa ? Sikap yang tahu mengenang jasa dan sikap berterima kasih. Apakah agama Islam tidak mengajar kita supaya menjadi umat yang tahu berterima kasih? Jika kita tidak mempunyai sikap berterima kasih bermakna kita juga tidak ada sikap bersyukur. Mungkin hanya haiwan yang tidak mempunyai sikap sedemikian.

Seharusnya  orang Melayu dan yang beragama Islam menjadi contoh kepada bukan Melayu dan bukan Islam untuk mempamerkan dan menunjukan sikap mulia dan beradap iaini mengenang budi seseorang pemimpin yang telah banyak berjasa kepada bangsa, negara dan tanahair. Bahkan telah berjasa kepada diri dan keluarga mereka sendiri.

Kita lihat  Menteri dalam UMNO/BN. Kita lihat Ketua bahagian UMNO. Ada diantara mereka yang memegang jawatan Menteri sekarang, pernah menjadi Menteri di zaman pemerintahan Tun Mahathir. Mereka di berikan peluang dan di lantik oleh Tun Mahathir sebagai Menteri. Jasa baik Tun Mahathir dilupai bahkan Tun Mahathir di kritik, di maki hamun dan di cerla. Apakah mereka ini manusia atau haiwan?

Mengapa kebanyakkan orang Melayu bersikap sedemikian? Mengapa mereka yang beragama Islam bersikap seperti itu? Dan mengapa pula bukan Melayu dan bukan Islam mempunyai sikap yang tahu mengenang budi dan berterima kasih?
Dengan sikap yang di tunjukkan oleh Datuk Lee Chon Wei, apa orang cina mempunyai sikap yang lebih mulia dari orang Melayu?

Jika Datuk Lee Chong Wei seorang melayu tidak mungkin beliau mahu berjumpa Tun Dr Siti Hasmah dan menunjukkan pingkatnya. Kemungkinan Datuk Lee Chong Wei akan bersikap sombong dan bongkak seperti menteri dan pemimpin umno sekarang ini? 

Para menteri UMNO/BN mengkritik Tun Mahathir dengan hebatnya dan bersikap biadap. Mereka lupa jasa Tun Mahathir yang telah menjaga dan membesarkan UMNO dan negara selama 22 tahun. Jika Datuk Lee Chong Wei tahu mengenang jasa dan budi Tun Siti Hasmah sebagai penaung Persatuan Badminton Malaysia, mengapa tidak mereka dalam UMNO/BN terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad?


Persoalannya, mengapa orang Cina tahu mengenang budi, manakala orang Melayu pula yang beragama Islam tidak tahu mengenang budi seseorang yang telah berjasa bukan sahaja kepada bangsa, agama dan tanah air tetapi kepada diri mereka sendiri dan keluarga mereka. Ini kerana tanpa bantuan dari Tun Mahathir mereka tidak mungkin berada dalam keadaan hari ini.

No comments:

Post a Comment