Thursday 22 September 2016

Deklarasi Rakyat Bukan Deklarasi Pembangkang


Dilaporkan bahawa Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mua’adzam Shah telah menjelaskan kepada mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Deklarasi Pembangkang yang di buat tidak mengikut Perlembagaan Persekutuan.

Jelas penjelasan tersebut kurang tepat. Ianya merupakan Deklarasi Rakyat dan bukan Deklarasi Pembangkang. Ini kerana ketika Deklarasi tersebut di rancang dan dimulakan, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) belum lagi di tubuhkan. Tun Dr Mahathir pula tidak mewakili mana mana parti politik. Tun Dr Mahathir bertindak sebagai rakyat biasa Malaysia.

Perkara seumpama Deklarasi Rakyat satu perkara yang besar dan penting dimana tidak mampu di lakukan oleh rakyat biasa. Iaini memerlukan semacam kekuatan untuk membuat dan melancarkannya.

Tidak mungkin rakyat biasa mempunyai keberanian seumpama itu. Begitu juga pemimpin NGOs. Ini kerana kebanyakkan NGOs mengharapkan bantuan dari kerajaan.
Justeru untuk memulakannya Tun Dr Mahathir harus mengembelingkan tenaga dan  berusaha dengan parti parti politik yang ada di negara ini.

Jika Perkara 36 Deklarasi Rakyat dikatakan tidak mengikut perlembagaan, maka Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja Raja tidak dapat menolak Perkara 1 hingga 35 yang mana melibatkan rakyat dan penderitaan keseluruhan rakyat tidak kira keturunan, bangsa dan agama.


Perkara 1 hingga 35 menjelaskan kebimbangan rakyat Malaysia terhadap keadaan politik, ekonomi dan sosial dalam negara dimana diharapkan Yang di Pertuan Agong dan Majlis Raja Raja tidak terlepas pandang.

No comments:

Post a Comment