Wednesday 7 September 2016

Kearah Pembentukan Barisan Bersatu (United Front)



Datuk Seri Anwar Ibrahim memfailkan tuntutan di Mahkamah Tinggi untuk mengisytiharkan Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) melanggar Perlembagaan Persekutuan. Beliau juga memohon pengisytiharan Perkara 66 (4) dan 66 4(A) yang membenarkan penguatkuasan undang-undang itu tanpa persetujuan Yang Di Pertuan Agong sebagai tidak sah serta terbatal.

Kehadiran Tun Mahathir dapat di lihat sebagai memberikan sokongan moral dan tanda solidariti terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim membuat permohonan pembatalan Akta MKN yang berkenaan.

Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini telah menyuarakan bantahan keras terhadap akta tersebut. Semestinya mana mana pihak yang menentang akta yang berkenaan akan mendapat sokongan dari Tun Mahathir.

Disamping itu Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai misi yang sama iaini untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib Abdul Razak dalam usaha menyelamatkan Malaysia kerana Perdana Menteri Najib Razak terpalit ibu segala skandal-1MDB.

Rakyat yang sayang dan cintakan Malaysia memberikan sokongan kepada pertemuan Tun Dr Mahathir dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Menurut mereka ini membuka jalan pembentukan suatu United Front dalam usaha menumbangkan UMNO/BN.

Terdapat juga ada beberapa pihak tertentu yang kurang senang dengan tindakan Tun Mahathir menemui Datuk Seri Anwar Ibrahim. Golongan ini merasa tidak senang hati apabila melihat  mereka berdua bersalamam (Tun Mahathir dan Anwar) tersangat erat.

Golongan yang cemburu melihat mereka berdua menyatakan bahawa ianya merupakan lagi sandiwara politik yang dilakonkan bagi mengaburi mata rakyat. Dan berbagai lagi dalam usaha mempertahankan perbuatan Najib & geng. 

Tetapi mereka lupa bos mereka, Najib Razak telah lama mengaburi mata rakyat dengan penipuan dan pembohongan mengenai 2.6billion, skandal 1MDB, perbuatan Riza Aziz dan Jho Low dan seterusnya.

Mereka yang mengritik pertemuan Tun Mahathir dengan Anwar Ibrahim tidak ubah seperti perpatah inggeris, “attempted to throw lots of smoke and miss the elephant in the room”.

Semasa menjawab pertanyaan wartawan Tun Mahathir berkata, “ I’m not making peace with him. I certainly endorse his action against NSC.”

Jika Tun Razak menubuhkan Barisan Nasional pada 1 January 1973 bersama parti pembangkang yang lain untuk mengujudkan “ketahanan Nasional” melalui kestabilan politik(political stability), kali ini Tun Mahathir bersama parti pembangkang mengujudkan satu coalitions untuk menyelamatkan Malaysia.

Hanya mereka yang ingin melihat kehancuran Malaysia akan menentang usaha Tun Mahathir untuk menyelamatkan negara. 

Harus di ingat UMNO yang di pimpin oleh Najib tidak kuat dan tidak di hormati seperti UMNO sewaktu pemerintahan Tun Mahathir atau sebelumnya. Ketika itu UMNO kuat dan teguh kerana pemimpin yang terdahulu dari Najib. Tetapi sekarang ini negara sudah tidak lagi di hormati dan di segani dan UMNO hancur kerana Najib.


No comments:

Post a Comment