Thursday 7 May 2015

Tunku Aziz "Oportunis"atau "Terhutang Budi"?


1.       Tunku Abdul Aziz Ibrahim bekas orang kuat DAPigs tetapi kini merupakan Direktur of the International Institute of Public Ethics dan juga ahli MACC.
2.       Rakyat Malaysia dapat melihat bahawa dari hari pertama Tun Dr Mahathir membangkitkan skandal 1MDB dan kes pembunuhan Altantuya, Tun Dr Mahathir telah “diserang”dengan begitu hebat dari berbagai sudut. Yang menyerangnya terdiri dari Hulubalang Najib terdiri daripada  Ketua Bahagian UMNO, Menteri/Timbalan Menteri, Ketua ketua parti komponen BN dan Badan Bukan Kerajaan (NGOs). Hulubalang Najib telah memutar belitkan fakta dan menuduh Tun Mahathir mahu menjatuhkan Najib sebagai Perdana Menteri.
3.       Jika Najib memilih untuk memberikan penerangan dari awal lagi maka keadaan tidak seperti hari ini.  Najib mempunyai penyakit “melarikan” diri daripada memberikan penjelasan dan mengarahkan hulubalangnya “menyerang”Tun Mahathir  manakala Nijab “mendiamkan diri” atau “melarikan diri”daripada memberikan penerangan mengenai isu yang di bangkitkan.
4.       Najib menyangka bahawa dengan taktik semacam itu Tun Mahathir akan keseorangan dalam menghadapi “serangan dari panglima perang” nya. PM Najib, para menterinya dan para penasihatnya lupa bahawa isu yang dibawa oleh Tun Mahathir adalah isu rakyat dan datangnya dari rakyat. Maka itu Tun Dr Mahathir tidak keseorangan kerana ujudnya “the silence majority”yang berada di belakang Tun Mahathir.
5.       Terdapat sebuah stesen televisyen telah di gunakan untuk membuat “serangan”terhadap Tun Mahathir. Esposide terkini rakyat Malaysia di hidangan dengan serangan bekas orang kuat DAPigs terhadapTun Mahathir. Dulu orang kuat pembangkang kini menyokong Najib, apa cerita. Mana prinsip atau tidak ada prinsip?  Kemungkinan prinsip- Membodek?
6.       Tunku Aziz mempersoalkan hal Bumiputera Malaysia Finance Limited (BMF). Sebagai ahli MACC beliau seharusnya menjalankan siasatan bagaimana Jho Low dan Riza Aziz (anak tiri Najib) mempunyai ratusan billion ringgit? Mengapa menyerang orang yang memberikan maklumat jika benar mementingkan membenteras rasuah? ( Dalam kes ini Tun Mahathir telah memberikan maklumat secara terbuka mengenai 1MDB )
7.       Saya merasakan Tun Dr Mahathir adalah seorang gentleman. Jika Tunku Aziz berada di Singapore dan membuat tuduhan seumpama ini kepada Menteri, bekas Menteri maka Tunku Aziz will be landed in court. Kemungkinan dengan jumlah tuntutan saman yang begitu tinggi kemungkinan Tunku Aziz tidak berkemampun untuk membayarnya dan akhirnya menjadi muflis.
8.       Saya bersetuju dengan Tun Mahathir jika Tunku Aziz mengaku mengambil berat mengenai rasuah, Tunku Aziz seharusnya bertanya bagaimana Jho Low dan Riza Aziz (anak tiri Najib) mendapat ratusan billion dollar? Tunku Aziz dengan mudah menjawab, “I will be happy to pursue any credible lead and I hope Tun will share any information”.
9.       Perkara Jho Low dan Reza Aziz (anak tiri Najib) telah lama di ketahui sejak hari pertama Tun Mahathir memberitahu secara terbuka kepada rakyat. Mengapa sebagai ahli MACC Tunku Aziz tidak mahu bertindak untuk menjalankan siasatan? Yang anihnya apabila Tun Mahathir menjawab serangan beliau, Tuanku Aziz meminta Tun Mahathir untuk  “share information” sedangkan selama ini beliau hanya duduk dipejabat berdiam diri. Bila meminta Tun Mahathir kononnya “share information” sama seperti makanan berada di depan mata, beliau meminta seseorang untuk menyuap kedalam mulutnya.
10.   Atau Tunku Aziz merasakan “terhutang budi”(beholden) kerana dulu beliau orang kuat pembangkang, DAPigs tetapi sekarang keadaan yang berlainan lebih selesa dan berada di tempat yang baik dan sempurna?



No comments:

Post a Comment