Wednesday 20 May 2015

DAP Siap Siaga memerintah Malaysia - Mohamed Mansor AR

Pada tahun 1998 Datuk Seri Anwar Ibrahim di pecat dari parti dan kerajaan. Dengan pemecatan itu UMNO berpecah kepada dua. Ramai ahli UMNO yang tidak berpuas hati dengan pemecatan tersebut telah keluar dari UMNO mengikut DS Anwar Ibrahim. Tidak tercuali ramai orang melayu diluar UMNO tidak memberikan sokongan kepada kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad

Walaupun begitu Tun Dr Mahathir dengan berani dan berkeyakinan mengadakan PRU 10 pada tahun 1999. Dengan keadaan perpecahan dikalangan melayu bagi menghadapi PRU10, Tun Dr Mahathir memenangani pilihan dengan bangganya mendapat 2/3 majoriti mudah ( simply majority).

Walaupun kebanyakkan orang Melayu tidak mengundi BN atas faktor Anwar Ibrahim tetapi Tun Mahathir mendapat sokongan dari masyarakat cina dan india. BN mendapat 148 kerusi iaini 76.68 kerusi parlimen. Dan 56.5% undi.

 Pada tahun 2003 Tun Mahathir meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO. Tun Abdullah Ahmad Badawi mengambil alih tugas. Setahun kemudian, pada 2004 Tun Abdullah mengadakan pilihanraya. Dalam PRU 11 BN menang dengan mendapat 198 kerusi parlimen iaini  90.41% kerusi parlimen dan 63.9% undi. Ini menterjemahkan kepada 198 kerusi daripada 219 kerusi parlimen. Satu percapaian yang tertinggi dalam sejarah.

Pada PRU12, BN menang 140 kerusi parlimen berbandging PRU 11 mendapat 198 kerusi iaini 63.06% kerusi parlimen berbanding PRU11 mendapat 90.41% undi. Kekurangan 58 kerusi parlimen berbanding PRU11.

Dengan keputusan tersebut jelas diantara PRU 11 dan PRU 12 banyak keputusan/corak kepimpinan Pak Lah tidak di gemari rakyat. Pengurusan Negara tidak di gemari rakyat. Atas desakan rakyat dan demi kepentingan UMNO, Pak Lah meletakkan jawatan pada 3 April 2009. Pada hari tersebut Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak mengambil tugas sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

Pada tahun 2013, diadakan PRU 13. Dalam PRU tersebut prestasi Najib dari 3 April 2009 sehingga 2013 di nilai rakyat. Keputusan PRU 13, BN dibawah kepimpinan DS Najib hanya menang 133 kerusi iaini 59.91% kerusi parlimen dan memperolehi undi sebanyak 46.53%.  Ini menterjemahkan BN tidak mendapat 2/3 majoriti mudah (simply majority). Dalam politik ini memparmirkan pembentukkan kerajaan yang sangat lemah.

Memandangkan kerajaan dibawah kepimpinan Najib lemah dengan keputusan PRU maka pembangkang mengambil kesempatan dan memberikan tekanan. Pembangkang membuat serangan dan mendesak kepimpinan Najib untuk menghapuskan beberapa isu penting yang tidak mereka setujui.  Antara lain : -

a.       Penghapusan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Akta Darurat
b.      Dasar Ekonomi Baru (DEB) digantikan dengan Dasar Pembangunan Nasional (DPN)
Dengan tekanan dan desakkan pembangkang, kepimpinan Najib mengambil langkah kononya bersifat “liberal” dengan mengadakan konsep “1Malaysia” bersamaan dengan konsep DAP “Malaysian Malaysia”

Selepas PRU 13 (5 May 2013) sehingga kini pentadbiran Najib di belenggu berbagai masalah dimana telah menimbulkan kemarahan dan kegelisahan rakyat. Antara lain : -

1.       Perlaksanaan Cukai – GST
2.    Kes Altantuya : Sirul Azhar adalah pengawal keselamatan DS Najib. Rakyat ingin penjelasan Siapa yang memberikan arahan kepada Sirul Azhar dan rakannya membunuh Altantuya. Pegawai polis dan tentera tidak membunuh hanya sekiranya nyawa mereka dalam bahaya.
3.       Skandal kewangan dan pengurusan 1MDB
4.     Darimana Rizal  Aziz, anak tiri Najib mendapat wang membeli hartanah mewah mencecah berjuta US dollar di luar negara. 
5.  Darimana Rizal Aziz, anak tiri Najib, mendapat wang berbillion ringgit  membuat filem Hollywood, “Wolf of Wall Street”
6.       Pembelian pesawat mewah ACJ319

Dengan isu isu dan tekanan terhadap Najib, pembangkang terutama sekali DAP menyedari bahawa jika DS Najib terus memimpin Barisan Nasional maka BN akan kecundang. DS Najib pula berkeras tidak mahu meletakkan jawatan ( sebagai panglima bugis ) dan berhasrat untuk terus mengetuai BN dalam PRU 14. DAP mungkin telah mendekati rakyat secara senyap dan berkeyakinan dibawah kepimpinan Najib BN akan tewas maka dengan itu DAP membentuk “kabinet bayangan” persediaan  mengambil alih kuasa politik di dari BN ( seperti apa berlaku di Pinang). Kemungkinan DAP berkeyakinan bahawa jika DAP dapat tewas BN, mereka didalam UMNO akan keluar dari UMNO dan menyertai  DAP. Yang penting bagi mereka ( dari UMNO/BN)  mengisi perut sendiri dan keluarga.

Lihat apa terjadi kepada UMNO Singapura? Setelah PAP memenangi pilihan raya dan membentuk kerajaan Singapura, ramai ahli UMNO Singapura menjadi ahli PAP dan dilantik menjadi MP PAP. Akhirnya UMNO Singapura terkubur. Apakah nasib yang sama akan menimpa UMNO Malaysia? Jawapannya perkara ini tidak mustahil berlaku selagi Datuk Seri Najib Tun Razak tidak meletakkan jawatan. Selagi DS Najib berkelakuan seperti “panglima bugis” ingin bersilat dimana tidak mahu meletakkan jawatan maka orang Melayu Malaysia bersiap siaga untuk menempuh kehidupan seperti Melayu Singapura dibawah pemerintah PAP dan di Malaysia di bawah kepimpinan DAP.

  

No comments:

Post a Comment