Tuesday 5 December 2017

Ketua Polis Negara Harus Bertindak Demi Kepentingan Negara


Presiden PPBM Tan Sri Muhyuddin Yassin pada ucapannya di Meru Perak mencabar Ketua Polis Negara mengambil tindakan terhadap Najib Razak dimana telah menghasut orang Melayu ‘bertumpah darah’ dalam mempertahankan UMNO.
2. Menurut Tan Sri Muhyuddin Yassin panggilan bertumpah darah bukan untuk mempertahankan umno tetapi mempertahankan Najib sendiri. Ini kerana jika UMNO kalah, Najib pasti akan masuk penjara.
3. Najib dimasukan penjara bukan kerana kekalahan beliau dalam PRU tetapi kerana kesalahan jenayah yang di lakukannya.
4. Panggilan/menggesa orang Melayu ‘bertumpah darah’ satu kesalahan dibawah Akta Hasutan.
5. Akta Hasutan 1948 (atau juga dikenali sebagai Ata15) antara lain memperuntukkan hukuman kepada sesiapa yang didapati melakukan kesalahan cenderung menyebabkankan kebencian atau penghiaan melalui perbuatan,ucapan,perkataan,penerbitan atau seumpamanya terhadap raja,kerajaan atau sesame kaum didalam Negara.
6. Sekirannya KPN tidak mengambil tindakan keatas Najib atas ucapannya, jika ada pemimpin lain melakukan apa yang Najib lakukan, maka KPN tidak boleh mengambil tindakan jika ada pihak lain melakukan dan berucap seperti Najib.
7. Misalnya jika Hindraf memanggil masyarakat India supaya bersedia bertumpah darah mempertahankan hak kaum India.
8. Pada masa yang sama DAP memanggil masyarakat Cina agar bersedia bertempah darah mempertahankan hak masyarakat Cina.
9. Dan PAS berdiri teguh dan memperjuangkan Amanat Hadi Awang seperti pertumpahan darah berlaku pada trajedi Memali.
10. Jika ini semua berlaku, bayangkan apa yang akan berlaku pada Negara tercinta, Malaysia?
11. KPN harus menyedari bahawa gaji beliau di bayar oleh rakyat bukan dari saku Presiden UMNO.
12. KPN harus mementingkan keselamatan negara bukan parti politik atau individu.
13.Walaupun belum ada laporan polis terhadap kenyataan Najib, maka adalah tanggongjawab KPN demi kepentingan Negara mengikut Perlembagaan Negara untuk bertindak keatas Najib sebelum ianya merebak lebih luas lagi.
14. KPN seorang beragama Islam maka sedarlah bahawa beliau akan di pertanggongjawabkan di akhirat nanti apa yang beliau lakukan semasa memegang jawatan Ketua Polis Negara.
15. Diharapkan kepada Raja Raja Melayu dapat memberikan nasihat kepada Ketua Polis Negara berdasarkan kepada Akta Hasutan.


No comments:

Post a Comment